۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۳۵۱۰۹
استاد حوزه و دانشگاه:

 فهم نادرست از دین، افراط و تفریط به دنبال دارد

حجت الاسلام سیدی ثانی منشأ فکری بسیاری از گروهک‌های تروریستی و تکفیری را فهم نادرست از دین دانست و گفت: فهم نادرست از دین، افراط و تفریط به دنبال دارد.
حجت الاسلام سیدحسین سیدی ثانی، مدیر سابق حوزه علمیه تبریز 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید حسین سیدی‌ثانی، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع عزاداران و سوگواران علوی در تبریز، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه های استکبار جهانی در ممالک اسلامی انحراف در اعتقادات دینی مسلمانان و ترویج تفسیر به رأی از آیات قرآنی است.


وی خاطرنشان کرد: غرب با نیت تسخیر جهان، دست به اموری زده که تعریف اخلاقی انسانیت عوض شده و در مقابل، دینداران بر فکر احیای مجدد دیانت بر محوریت خداشناسی حرکت کرده‌اند، نمود کامل ‌این مسأله، تشکیل حکومت اسلامی است. یعنی در واقع تا زمانی که حکومت اسلامی نباشد، دینداری و خداشناسی در عرصه اجتماعی دقیقا مورد عمل نخواهد بود.


مدیر سابق حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که رسالت حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب و با حوزه های علمیه بعد از انقلاب تفاوت‌هایی دارد، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب دانش فقه و دیگر دانش‌های حوزوی بیشتر در حوزه‌ها محدود شده بودند، اما بعد از انقلاب اسلامی، ثمره عملی فقه، حکومت اسلامی بوده است.


حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که دینداران با فکر حکومت اسلامی با افکار سکولاریسم و لیبرالیسم مقابله کردند، تصریح کرد: برای «روش‌های فهم متون دینی» یا به عبارتی، معرفت شناسی و فهم معارف دینی‌‌ برای طلاب حایز اهمیت است، باید توجه بیشتری داشته باشیم که اگر فهم دینی صحیح نباشد، حتی در حوزه‌های علمیه آسیب‌های بزرگی را به دنبال خواهد داشت.


وی فهم غلط و نادرست از دین را عامل بروز بسیاری از جنایت‌های ضدبشری دانست و گفت: منشاء فکری بسیاری از گروهک‌های تروریستی و تکفیری فهم نادرست از دین است، به عبارت بهتر باید به این مهم اذعان داشت که فهم نادرست از دین، افراط و تفریط به دنبال دارد.


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با طرح این سؤال که فرآیند فهم دین چگونه باید باشد؟ خاطرنشان کرد: بیشتر کسانی که از دین منحرف‌‌ می‌شوند، تصمیم بر انحراف از دین ندارند، بلکه در مرحله فرآیند فهم دین مشکل داشته‌اند و در القای ‌این مرحله اساتید، فضا و محیط اجتماعی، جلسات و مراسم‌ها، متون درسی و... نقش اساسی را‌ ایفا‌‌ می‌کنند. 


وی با اشاره به حدیث ثقلین ادامه داد: فهم دقیق از قرآن و اهل بیت(ع) راهی است که خداوند برای بندگیِ خود باز کرده و عبادت را فقط از ‌این راه ممکن دانسته است، از این رو نمی‌توان پذیرفت که شخصی ادعای معرفت خدا را داشته باشد اما نسبت به ولایت ائمه اطهار حالت تسلیم نشده باشد.


مدیر سابق حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز افزود: کسی که خدا را به خدایی باور دارد، باید پیامبرش را هم به پیامبری و امامش را هم به امامت قبول داشته باشد، وگرنه اگر در یکی از ‌این‌ها تزلزل و تردید داشته باشد. در حقیقت در خداشناسی تردید کرده و معرفتِ خدا را نپذیرفته است./935/202/ب2

ارسال نظرات